Konwent 4 czerwca 2014W nowosolskim Parku Naukowo-Technologicznym, odbył się konwent Zrzeszenia Prezydentów Burmistrzów i Wójtów województwa lubuskiego. Oprócz włodarzy, konwent gościł wojewodę lubuskiego Jerzego Ostroucha oraz marszałek województwa Elżbietę Polak.
Jego przewodniczący, prezydent Wadim Tyszkiewicz rozpoczął spotkanie od prezentacji „samorząd a gospodarka-doświadczenia Nowej Soli w pozyskiwaniu inwestorów". W trakcie konwentu, mec. Katarzyna Dudziak z Kancelarii Prawnej dr Krystian Ziemski & Partners, omówiła kierunki wsparcia projektów samorządowych w nowej perspektywie 2014-2020. Zygmunt Muszyński, zastępca dyrektora Lubuskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Zielonej Górze przedstawił planowane działania w obszarze melioracji i zarządzania urządzeniami wodnymi w województwie lubuskim, w perspektywie 2014-2020. Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak, zaprosiła  włodarzy na spotkanie, które 7 lipca odbędzie się w Urzędzie Marszałkowskim.  Nasz Regionalny Program Operacyjny w terminie został złożony do Komisji Europejskiej. Już wiadomo, że będą uwagi do programów, które zostaną  przekazane marszałkom w połowie czerwca. 7 lipca chcę się spotkać z państwem, by szeroko o nich poinformować. Na początku września musimy złożyć poprawione dokumenty do Komisji Europejskiej. Negocjacje mają się zakończyć jeszcze w tym roku – podkreśliła marszałek.

Bardzo istotnym punktem konwentu, była prezentacja kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Nowej Soli, Sławomira Wojciechowskiego, na temat realizacji zadań zleconych przez JST, z zakresu funkcjonowania Urzędów Stanu Cywilnego.

Na zlecenie Zrzeszenia PBiW przeprowadzono badanie na przełomie 2013 i 2014 roku. Zbadano okres czasowy od 2009 do 2012 roku. W badaniu wzięły udział 42 urzędy stanu cywilnego (65 w woj. lubuskiego). W Polsce jest 2256 USC, w naszym województwie jeden Urząd przypada średnio na 15,5 tys. mieszkańców; w ciągu roku jeden średniej wielkości USC realizuje około 25 tys. czynności.

Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania dotyczące rejestracji stanu cywilnego, zmiany imienia i nazwiska oraz czynności polegających na wymianie informacji pomiędzy współpracującymi podmiotami oraz obrotu międzynarodowego dokumentów dotyczących stanu cywilnego. Nie są to zadania własne gminy lecz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Obowiązujące przepisy (ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) jednoznacznie wskazują, że gmina wykonując zadania zlecone otrzymują środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, w wysokości zapewniającej realizację tych zadań. Przekazywane środki stanowią dotacje celową, która powinna być przekazywana w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.

Z uwagi na ilość wykonywanych czynności 36 % z badanych urzędów wskazuje na zbyt małą liczbę etatów; w co drugim z badanych urzędów stan posiadanej infrastruktury nie pozwala na sprawne funkcjonowanie.

Ponad połowa badanych instytucji (57%) na przestrzeni ostatnich 5 lat dokonała inwestycji dotyczących zakupu elementów infrastruktury dla USC. W omawianych przypadkach, 83 % inwestycji zostało sfinansowanych całkowicie z dochodów własnych gminy. W przypadku 20% urzędów, które dokonywały inwestycji udział w kosztach inwestycji miał charakter mieszany.

Na przestrzeni ostatnich 5 lat systematycznie występował wzrost kosztów, średnio o wartość 5 % w stosunku do roku poprzedniego. Związane to jest przede wszystkim ze wzrostem cen materiałów i urządzeń biurowych, wzrostem pochodnych płac pracowników urzędów i wzrostem kosztów eksploatacyjnych.

W przeciwieństwie do tego wysokość dotacji celowych przekazywanych na realizacje zadań utrzymywała się na tym samym poziomie. Sytuacja taka powoduje, że ustawicznie powiększa się różnica między udziałem dotacji celowej a środkami własnymi gminy przekazywanymi na funkcjonowanie USC.

W każdym z badanych urzędów występowała sytuacja dysproporcji pomiędzy wysokością rzeczywistych kosztów działania USC a wysokością przekazywanej dotacji celowej. W ujęciu ogólnym dotacje celowe pozwalały na pokrycie 60 % realnych kosztów funkcjonowania USC. Pozostałe 40 % kosztów wydatkowane są z dochodów własnych gminy. Najliczniejszą grupę (40%) stanowią urzędy, w których proporcje udziału dochodów własnych gminy w kosztach działania USC występują w przedziale od 40 do 60 %. Powyższa dysproporcja ma charakter stały i występuje na przestrzeni całego badanego przedziału czasowego.

Wnioski są takie, że po mimo tego iż zadania wykonywane przez USC są zadaniami zleconymi przez administrację rządową to Wójtowie, Burmistrzowie i Prezydenci Miast wykazują o wiele większe zainteresowanie dbaniem o należyte funkcjonowanie tych instytucji niż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Wojewodowie (są to organy, które sprawują z mocy prawa nadzór na realizacją zadań wykonywanych przez USC). Taka sytuacja powoduje, że w większości przypadków sytuacja USC jest trudna co automatycznie przenosi się na jakość obsługi klientów. Kierownicy USC są często w niezręcznej sytuacji, kiedy nie mogą zapewnić należytego standardu obsługi. Wszelkie starania o zwiększenie kwot przekazywanych dotacji nie są uwzględniane przez Wojewodę. Skala problemu jest bardzo duża i dotyczy nie tylko USC z woj. lubuskiego. Jest to problem ogólnopolski. Zrzeszenie PBiW WL jako pierwsze podjęło inicjatywę uwidocznienia kwestii niedofinansowania zadań zleconych wykonywanych przez USC.

{rsmediagallery tags="konwentnowasol"}

 

Zobacz także

Darmowe przejazdy autobusami 22 września

We wtorek 22 września Nowa Sól dołącza do Europejskiego Dnia bez Samochodu. Przejazdy Subbusem na wszystkich liniach będą darmowe.

Więcej…

17 września - Nowa Sól pamięta!

17 września obchodzimy dwie ważne dla naszego kraju daty. Tego dnia w roku 1939 doszło do napaści Rosji Sowieckiej na Polskę.

Więcej…

Rozpoczął się remont elewacji dworca PKP w Nowej Soli

Ostatnim elementem remontu dworca, który jest siedzibą Centrum Obsługi Pasażerów oraz Straży Miejskiej, jest remont elewacji budynku. 

Więcej…