112„Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby" – to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego (11.2) Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego.

Numer alarmowy „112" jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne.

Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Docelowo w Polsce wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" będą przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego/wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego (CPR/WCPR). Obecnie trwa budowa systemu, a połączenia alarmowe są w większości obsługiwane przez właściwe terytorialnie jednostki Policji i Państwowej Straży Pożarnej.

Należy dodać, że w Polsce ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).

Kiedy dzwonić na "112"
Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

pożary,
wypadki drogowe,
kradzieże,
włamania,
w przypadku użycia przemocy,
nagłe omdlenia i utrata świadomości,
poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
przypadki porażenia prądem,
rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Kiedy nie dzwonić na "112"
Nie należy dzwonić na numer „112" kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
w celu sprawdzenia czy numer „112" naprawdę działa,
w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112" bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

 

 

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.

Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.

Zachowane pozostają numery:

997 - Policja,
998 - Straż Pożarna,
999 - Pogotowie Ratunkowe.

Zobacz także

Darmowe przejazdy autobusami 22 września

We wtorek 22 września Nowa Sól dołącza do Europejskiego Dnia bez Samochodu. Przejazdy Subbusem na wszystkich liniach będą darmowe.

Więcej…

17 września - Nowa Sól pamięta!

17 września obchodzimy dwie ważne dla naszego kraju daty. Tego dnia w roku 1939 doszło do napaści Rosji Sowieckiej na Polskę.

Więcej…

Rozpoczął się remont elewacji dworca PKP w Nowej Soli

Ostatnim elementem remontu dworca, który jest siedzibą Centrum Obsługi Pasażerów oraz Straży Miejskiej, jest remont elewacji budynku. 

Więcej…